Vervang het oude btw-nummer op uw website en facturen
Vanaf 1 januari 2020 moeten alle eenmanszaken het nieuwe btw-identificatienummer gaan gebruiken voor alle contacten met klanten of leveranciers. Het btw-identificatienummer, ook wel btw-id genoemd, moet u vermelden op o.a. uw facturen en uw website. Staat uw oude btw-nummer nog op brieven of andere communicatiemiddelen? Vervang het dan door het nieuwe btw-identificatienummer. Hiervoor kunt u natuurlijk ook even contact met ons opnemen! Wij vervangen het btw-identificatienummer op uw website en uw huisstijl!
Betere bescherming van uw privacy
Het nieuwe btw-identificatienummer is niet meer voorzien van uw burgerservicenummer (BSN). Zo is uw privacy beter beschermd. Het btw-identificatienummer is opgebouwd uit: landcode (NL), 9 cijfers, de letter B en een controlegetal van 2 cijfers. De 9 cijfers hebben geen relatie meer met uw burgerservicenummer.
Ons nieuwe btw-identificatienummer is bijvoorbeeld: NL002330918B98.
BTW-nummer wordt omzetbelastingnummer
Naast het btw-identificatienummer wordt uw oude btw-nummer voortaan het omzetbelastingnummer. Dit nummer blijft u gebruiken bij contact met de belastingdienst. Het omzetbelastingnummer blijft samengesteld uit uw burgerservicenummer (BSN) met de toevoeging B01 (of hoger). Bijvoorbeeld: 123456789B01.
Ik heb een eenmanszaak, wat betekent dit voor mij?
In de brief die u van de belastingdienst heeft ontvangen, staat uw nieuwe btw-identificatienummer.
- Zorg dat het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 op het communicatiemiddelen staat. Zoals uw facturen, website en briefpapier. Kunt u dit niet zelf? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder!
- Geef uw nieuwe btw-identificatienummer door aan uw relaties: zoals uw boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten.
- Verlegt u zélf de btw naar een andere eenmanszaak in Nederland? zorg er dan voor dat u de juiste btw-identificatienummers gebruikt: van uzelf én de afnemer.
- Pas uw software aan als u die gebruikt voor bijvoorbeeld uw facturen.